Skip to main content

Game Maker - clicking each and all objects to advance

I needed all of the images on my book-game "Lonely Girl" to be clicked a least once in order do advance to the next page.
Being such a newbie at coding it, I figured out a solution using only click and drag programming features on Game Maker.

I created an object control named obj_count with an event setting lives to 5 (3 in my test project):

The Set lives action number is absolute, do not check relative:

Then I added the event No More Lives to print on the screen an arrow that enables us to go to the next pages. This obj_arrow is only created if lives go down to zero:

Then placed this control object on the room (it is not set to visible and it has no sprite).


To make lives go down only once per object clicked, I created a variable that prevents that clicking the same object more than once would decrease lives multiple times.

Added a Create Event and set a variable unique to that object, in this case var_bola:

then set the value to absolute 1:

Created an Event Left Mouse Release, (i have chosen release because left mouse pressed is counted multiple times depending on how much time we press the button - this way I am sure it count only one click).

Added a test variable event, indicating that, if the variable var_bola is greater than zero, it should decrease it by 1 (set variable var_bola to -1), decrease lives by 1 (set lives relative to -1) and change the sprite in some way (this step is not needed - this is just a game effect).

This time we need to check the lives to relative -1 so it decreases on the absolute number of lives:

We need to do also the same to the Variable var_bola, check the relative box:

This way, as any object is clicked, if his value is greater than 0, it decreases its value and decreases the live. If it zero, it does nothing (not decreasing lives either). This way, the object obj_arrow needed to advance to the next room is only created after clicking all the object I wish to be clicked.
Take note that the absolute number of lives is always equal to the number of object to be clicked.

Comments

Popular posts from this blog

Origami "Quantos-Queres" dos 10 Mandamentos - 10 Commandements Foldable

Este "quantos-queres" é ideal para usar numa catequese sobre os 10 mandamentos, este origami quantos queres é uma atividade divertida que as crianças podem dobrar na aula e utilizar para jogar umas com as outras enquanto tomam consciência dos Dez Mandamentos. Pode ser pintado e tem espaço para ser decorado pelas crianças, se estas desejarem. Os 10 mandamentos da catequese: 1º. Amar a Deus sobre todas as coisas. 2º. Não invocar o santo nome de Deus em vão. 3º. Guardar os domingos e festas. 4º. Honrar pai e mãe. 5º. Não matar. 6º. Não pecar contra a castidade. 7º. Não roubar. 8º. Não levantar falso testemunho. 9º. Não desejar a mulher do próximo. 10º. Não cobiçar as coisas alheias. Clicar aqui para formato grande para imprimir em A4. 10 Commandements Origami foldable in portuguese.

I have a Feeling Tarot Spread - Método Tarô Tenho um Pressentimento

 I have a Feeling Tarot Spread 1 - What? - What is this feeling? 2 - Who? - If or who is the person causing the feeling. 3 - Their intentions? - What are the intentions/objectives of this person or situation? 4 - Their feeling about you? - What is the energy directed to you? 5 - Why? - Why is this happening? 6- What to do? - An advice on what to do about the situation. ____________________________________________________________ Método Tiragem Tarot "Tenho um pressentimento" 1 - O quê? - Que pressentimento é este? 2 - Quem? - Se há uma pessoa ou quem está a causar isto. 3 - As suas intenções? - Quais são as intenções/objetivos desta pessoa ou situação? 4 - Sentimentos sobre você? - Que energia está a ser dirigida a si? 5 - Porquê? - Porque é que isto está a acontecer? 6- O que fazer? - Um conselho sobre o que fazer nesta situação. Mais sobre Tarot

Marcador de Página "As Bem-Aventuranças"

Criei este marcador de página em forma de peixe para oferecer aos jovens da catequese, por ocasião da festa das Bem-aventuranças. No Sermão da Montanha (Mateus 5, 1-12), Jesus chama Bem-Aventurados, aos que viverem as Bem -Aventuranças. 1- Bem-Aventurados os pobres de espírito porque deles é o reino dos céus. 2- Bem-Aventurados os mansos porque possuirão a Terra. 3-  Bem-Aventurados os que choram porque serão consolados. 4- Bem-Aventurados os que têm fome e sede de justiça porque serão saciados. 5- Bem-Aventurados os misericordiosos porque alcançarão misericórdia. 6-  Bem-Aventurados os puros de coração porque verão a Deus. 7-  Bem-Aventurados os pacíficos porque serão chamados filhos de Deus. 8- Bem-Aventurados os que sofrem perseguição por causa da justiça, porque deles é o reino dos céus. Disponibilizo aqui o modelo para imprimir e poderem usar também nas vossas aulas de catequese ou como oferta pessoal, inclui as bem aventuranças de um lado e do verso